|
В останні роки для поляризації світла широко застосовують так звані поляроїди (поляризаційні фільтри). Поляроїд є прозорою полімерною плівкою товщиною близько 0,1 мм, яка містить велику кількість однаково орієнтованих дрібних штучних кристалів герапатиту.
Поляроїди знаходять широке застосування в різноманітних галузях народного господарства. Згадаємо про цікаве застосування поляроїдів на автотранспорті для захисту водіїв від засліплюючої дії фар зустрічних автомобілів. На вітрове скло і скло фар наклеюються поляроїдні плівки так, що площини їх поляризації утворюють кут 45° з горизонтом і паралельні одна одній. Водій, дивлячись на дорогу крізь поляроїд, бачить відбите світло фар свого автомобіля, тобто бачить освітлену дорогу, оскільки відповідні площини поляризації паралельні, але не бачить світла від фар зустрічного автомобіля, забезпеченого також поляроїдними плівками. Неважко переконатися, що в останньому випадку площини поляризації взаємно перпендикулярні. Завдяки цьому водій захищений від засліплюючої дії фар зустрічного автомобіля.
Розчини деяких речовин повертають площину поляризації світла під час його проходження крізь розчин, причому кут повороту площини поляризації залежить від концентрації речовини в розчині. Ця властивість використовується в так званих поляриметрах — приладах для визначення концентрації речовини. Особливо широко використовуються поляриметри для визначення концентрації цукру в розчині. В цьому випадку їх називають цукрометрами.
У машинобудуванні й будівельній техніці поляризація світла широко використовується для вивчення механічних напруг у прозорих тілах. Якщо паралельно розмістити два поляроїди (аналізатор і поляризатор), вставити між ними прозоре тіло, наприклад, пластину з органічного скла, і освітити їх, на екрані буде видно лише контури пластини. У разі деформації пластини її оптична однорідність порушується і на екрані виникає барвиста картина деформацій. Оскільки в техніці застосовуються звичайно непрозорі матеріали (метали), то дослідження напруг здійснюють на прозорих моделях, а потім роблять відповідний перерахунок на проектовану конструкцію.
|
|