Переглянути всі підручники
<< < 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 > >>

 

Мал. 71
коливання, а разом з ним і дзеркальце, закріплене на його ніжці. Якщо тепер змусити промінь одночасно переміщати­ся в горизонтальному напрямі обертанням дзеркального ба­рабана, на екрані ми побачимо розгортку в часі ко­ливань камертона, дуже близьку до синусоїди. Звідси можна зробити- висновок, що коливання ніжок камертона дуже близькі до гармонічних. Звукові коливання, які відбуваються за гармонічним за­коном, сприймаються людиною як певний музикальний тон (або просто тон). Сприймаючи музикальні звуки, людина розрізняє їх за висотою. З'ясуємо, з чим пов'язана висота звуку. Візьмемо два камертони і здійснимо розгортку в часі їх коливань (мал. 71). Порівнюючи частоту коливань камертонів з висо­тою звучання, ми переконаємося, що більш високому звукові відповідає більша частота коливань. Таким чином, висота звуку визначається частотою коливань. Коливання високої частоти сприймаються як звуки високого тону, звуки низь­кої частоти — як звуки низького. Підтягуючи струну гітари, ми збільшуємо частоту її вільних коливань, а отже, робимо звук більш високим. Діапазон звукових коливань, який відповідає зміні частоти коливань у два рази, називають ок­тавою. Наприклад, тон «ля» першої октави відповідає час­тоті 440 Гц, тон «ля» другої октави — частоті 880 Гц. Важливою суб'єктивною оцінкою інтенсивності звуку є його гучність. Звернемо увагу в описаному вище досліді (див. мал. 70) на амплітуду коливань камертона. Ударимо по камертону сильніше. Ми почуємо сильніший звук. Ампліту­да коливань на екрані зросла. Отже, якщо звук сильніший, більшою буде й амплітуда коливань у звуковій хвилі. Однак слід пам'ятати, що гучність звуку залежить і від його часто­ти. Може виявитися, що звук більшої інтенсивності однієї частоти сприймається нами як менш гучний, ніж звук малої інтенсивності іншої частоти.

 

Переглянути всі підручники
<< < 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 > >>
Хостинг от uCoz