Переглянути всі підручники
<< < 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 > >>

 

Мал. 72 Звукові коливання, які не є гармонічними, на слух ма­ють ще одну якість, крім висоти і гучності, а саме: спе­цифічний відтінок, який називають тембром. За різним тем­бром ми легко розпізнаємо звук голосу, свист, звучання струни рояля, скрипки, флейти, гармонії тощо, хоч би ці звуки і мали однакову висоту і гучність. Наприклад, якщо на фортепіано, а потім на гобої беруть ноту однакової гуч­ності й однієї висоти (припустимо, «до» першої октави), то дістають звуки, які істотно відрізнятимуться. Ми ніколи не сплутаємо звук фортепіано і гобою. Відрізнити звук одного інструмента від іншого нам допомагає тембр звуку. За темб­ром ми можемо пізнавати голоси різних людей. З чим пов'язаний тембр звуку, з якою особливістю коливань? На малюнку 72 показано осцилограми звукових коли­вань, створюваних роялем і кларнетом, причому для тієї са­мої ноти, тобто для звуку однієї висоти, що відповідає періоду в 0,01 с. Осцилограми показують, що період в обох коливан­нях однаковий, проте вони дуже відрізняються за своїм скла­дом. Обидва звуки складаються з однакових гармонічних ко­ливань (тонів), але в кожному з них ці тони мають різні амплітуди і фази. Найнижчий тон у складному музикально­му звукові називають основним, він має таку саму частоту, як і складний звук. Решту простих тонів, що мають удвічі, втричі, вчетверо і т. д. більші частоти, називають вищими гармонічними тонами, або обертонами. Якість звуку визначається наявністю обертонів — їх кількістю і відносними амплітудами. В різних музичних "інструментах відносні амплітуди різних обертонів виявля-юту.ся неоднаковими. Саме це надає звукові кожного інстру­мента характерної для нього якості, або тембру. Чим більше в звуковому коливанні обертонів, тим багатший тембр звуку.

 

Переглянути всі підручники
<< < 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 > >>
Хостинг от uCoz