|
новлені швидкохідні машини, двигуни й верстати, фундаменти й перекриття мають бути споруджені так, щоб виключити можливість збудження коливань з частотою, яка дорівнює або близька до частоти коливань машини.
Надзвичайно важливим є запобігання виникнення резонансу під час конструювання й експлуатації всіх видів сучасного транспорту. Наприклад, власна частота коливань корпусу теплохода чи крил літака має суттєво відрізнятися від частоти коливань, які можуть бути збуджені обертанням колеса турбіни, гребного гвинта чи пропелера. Відомі випадки, коли доводилося перебудовувати гігантські океанські лайнери лише тому, що частота власних коливань корпусу корабля збігалася з частотою змін змушуючої сили, що виникала під час роботи двигунів.
Зрозуміло, що явище резонансу буває і корисним, коли необхідно мати в системі якомога більші коливання (в музичних інструментах, гучномовцях тощо). Людське вухо сприймає звуки внаслідок резонансу коливань у вушній раковині. Особливо широко явище резонансу використовується в радіотехніці для підсилення коливань. Резонанс дає змогу відокремити сигнали даної радіостанції від сигналів інших одночасно працюючих радіостанцій. З цими застосуваннями резонансу ви ознайомитеся пізніше.
Явище резонансу використовується в будові частотомірів — приладів для вимірювання частоти змінного струму, а також для вимірювання частоти механічних коливань системи. Частотомір складається з набору «язичків» — пружних пластинок, прикріплених гвинтами до спільної планки (мал. 40). Кожна пластинка має певну власну частоту коливань, яка залежить від її пружних властивостей, довжини й маси. Пружини добираються так, щоб їх власні
|
|