Переглянути всі підручники
<< < 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 > >>

 

новлені швидкохідні машини, двигуни й верстати, фунда­менти й перекриття мають бути споруджені так, щоб виклю­чити можливість збудження коливань з частотою, яка дорівнює або близька до частоти коливань машини. Надзвичайно важливим є запобігання виникнення резо­нансу під час конструювання й експлуатації всіх видів сучас­ного транспорту. Наприклад, власна частота коливань кор­пусу теплохода чи крил літака має суттєво відрізнятися від частоти коливань, які можуть бути збуджені обертанням ко­леса турбіни, гребного гвинта чи пропелера. Відомі випадки, коли доводилося перебудовувати гігантські океанські лайне­ри лише тому, що частота власних коливань корпусу кораб­ля збігалася з частотою змін змушуючої сили, що виникала під час роботи двигунів. Зрозуміло, що явище резонансу буває і корисним, коли необхідно мати в системі якомога більші коливання (в музичних інструментах, гучномовцях тощо). Людське вухо сприймає звуки внаслідок резонансу коливань у вушній ра­ковині. Особливо широко явище резонансу використовується в радіотехніці для підсилення коливань. Резонанс дає змогу відокремити сигнали даної радіостанції від сигналів інших одночасно працюючих радіостанцій. З цими застосуваннями резонансу ви ознайомитеся пізніше. Явище резонансу використовується в будові часто­томірів — приладів для вимірювання частоти змінного струму, а також для вимірювання частоти механічних коли­вань системи. Частотомір складається з набору «язичків» — пружних пластинок, прикріплених гвинтами до спільної планки (мал. 40). Кожна пластинка має певну власну часто­ту коливань, яка залежить від її пружних властивостей, довжини й маси. Пружини добираються так, щоб їх власні

 

Переглянути всі підручники
<< < 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 > >>
Хостинг от uCoz